Isnin, 7 Julai 2014

Cara Cepat Belajar Bahasa Inggeris Sendiri Tanpa Kursus

hehhee..hebat tak ayat aku..

semangat nak belajar cakap omputih masih lagi membara bara lgi ni..esok esok tak thu la..kot2 bara tu dah jadi abu..hahhaa

harap harap istiqamah la..

semalam dalam duk stres memikirkan nasib diriku yang tidak mahir dalam menguasai bahasa inggeris tu, aku sempat la duk cari kat internet kelas kelas belajar asas bahasa inggeris,..sampai tahap tu ko.. haaa tgok betapa semangatnye aku..

ok ada kelas belajar asas bahasa inggeris..
aku cari la dekat2 putrajaya ni..ada kat presint 15 tu..
ok bgus..

dekat..
senang nk g kelas..

ok..tgok yuran..


erkk...

RM 1000++


ok baca lagi ada diskaun

rm 700++

erk..

mahal rupanya klo nk g kelas2 ni..

tu tak tambah lg kene g kelas 3 kali seminggu..kelas jam 8 malam hingga 10 malam..

agak-agak la farah..time tu malam..anak ko nk duk mne..ksian dia..dah la siang dah kena tinggal ngn pegasuh..malam plak maknye nk tinggalkan lagi..konon2 nk g belajar.. dah la farah lupakan je la..


huhu.. xpe anak ..demimu..

...

...

nages..

tp tak pe..tak putus asa lg.. cri2 lgi dalam google.. akhirnya jumpa la satu artikel yang menaikkan semangatku.. " cara cepat belajar bahasa inggeris sendiri tanpa kursus"

hurm.. menarik..nape la aku tak terfikir dari tadi ye.. kenapa la sibuk nk cari kelas2 yang kena bayar mahal2, pastu waktu belajar tak flesibel untuk aku sebagai seorang mama kepada seorang anak dan isteri kepada seorang suami..hehe..panjang la plak ayat aku tu...

hehe..

tak pe la, xyah g kelas kelas pun..lgpun aku bukannya nk g buat presentation nk guna bhsa tinggi2..niat aku nk mahir dalam english, sb supaya senang jika ada communication in english., ye dok..

so jom kita semak Cara Belajar Bahasa Inggeris Sendiri..

1) Mantapkan niat dan tekad
-haa bab ni mmg aku lulus dah..sb aku dah pasang niat.. dan aku jugak bertekad nk pandai cakap omputih ni..

2) Pelajari
-pelajari dulu melontarkan alphebet a- z, 1 -10,* one two three four five six seven eight nine ten..hehe
- ucapkan dlu bahasa bahasa simple, i , you, daughter, fish, eat, drink.. perkataan perkataan seharian yang kita biasa guna.. tukarkan je to english..

3) vocabulary
-setiap hari belajar vocab baru.. yang ni aku berazam nk belajar paling kurang 3 vocab baru setiap hari.. hihi

4) Pelajari Grammar
-hehee..ygn ni la susah sikit ni.. nk kene g beli buku ni..sb aku buta kayu sikit pasal past tense, present tense ni..tu la farah, dulu teacher ko ajar, ko sibuk duk bersembang kat belakang..kang dah buta kayu.. huhu..tak pe tak pe, nnti kite beli buku ye..

5)membaca tulisan bahasa inggeris
- yang ni setiap hari hari ni baca paper New straigh time, paham ke idok tu belakang kira,, yg penting , baca..hihi

6) Melatih pendengaran dalam Bahasa inggeris..
-pasni aku asyik bukak tv HBO je la.. hahhaa.. no more rancangan betul ke bohong.. hahhaha

7) Melatih berbicara dalam bahasa inggeris
-yg ni aku sebenarnya malu nk bercakap omputih.. ye la broken english kan..hehe..tp tak pe..cuba.. nk buat pe malu, cakap omputih ngn laki aku je dlu..bile dah confidence bru la test ngn orang lain..

8) Pantang menyerah..
-ok aku tak menyerah..setakat ni la..haaa tgok, negatif lg.. farah oooii positif la sikit..

9) Percaya pada diri
- ye aku boleh!!

10) DOA.
-sebagai orang islam kita hendaklah berdoa.. klo kita tunggang tebalik beljar english pun, klo Tuhan tak mabulkan..kelu camtu jgk la lidah ko tu..

Ya Allah, Ya Tuhanku, aku bermohon kepadaMu Ya Allah, permudahkanlah urusanku dalam belajar inggeris ni Ya Allah..hanya kepadaMu aku bermohon Ya Allah..

ni salah satu kaedah NLP taw..nk thu NLP..nnti next enty aku citer kan lagi ye..

Tiada ulasan: