Khamis, 10 Julai 2014

:: Kari ayam belimbing buloh ::

wah kemahen berlagak nama menu tu haa.. hehe

hri ni hari murah rezki sebab ada kakak kat opis tu ada kasi daun kari, belimbing buloh dan daun kesum.. wah banyaknye.. untungkan orang ada rumah yang ada tanah ni..leh ler bercucuk tanam..klo aku ni rumah aprtment kot celah mana nk bercuck tanam.. kt balconi tu boleh la..just pokok kaktus bole ler..

hurm..tp kan idea bernas gak tu.. beli pasu besar sikit, tanam pokok kari, pokok kunyit, pokok pandan, daun kesum.. tp tangan aku ni menjadi ke klo tanam pokok?? sebab ada orang cakap, klo tangn panas xleh..pokok mati..


ok takpe..nnti kita masukkan dalam list wht to do..hahhaa...kerlas kau farah..list what to do haa.. tak mengalah.. hehhee.. xpe, nnti kita cuba kemukakan permohonan kepada bos besar kat rumah.. boleh kan abangku... *mata buat kenyit kenyit sikit sambil buat muka comel, walaupun tak comel..hihihi

oii.. pe yang ko melalut ni farah oii..

ok berbalik kpda tajuk kita tadi..so aku pun memikio la nk masak pe ngn belimbing buloh tu.. ada aku tgok dalm resepi buat bilis masak hitam..dan bahan utamanya pun belimbing buloh..ada keinginan jgak nk try buat..tp bile baca balik cara cara nak buat tu..memerluan lebih 4 jam belimbing tu atas dapur..ohh tidak..mambzir gas aku..hahhaa..nnti2 beli je la..hahhaa..bagus tak aku??


owh lupa ada daun kari.. so mengari je la kita..hhee..
ada ke perkataan mengari.. hihi..hentam saje la labu..

so semalam aku decide la nk buat curry chikchen..

so bahan2 yang diperlukan ialah:

-ayam
-santan
-minyak
-daun kari
-belimbing buloh
-rempah kari

bahan2 kisar
-bwang merah
-bawang putih
-halia
-cili giling

*tp sebenarnya aku tak kisar pun..aku mayang je..

ok..ape yang perlu kita buat ialah memula panaskan minyak, masukkan bahan2 kisar tadi..tumis sampai garing sikit dan naik bau.. pastu aku masukkan rempah kari.. kacau2 sampai garing sikit.. tp time ni stnby air tau..sb tkut terlebih garing.. sebab rmpah kari td kan kering je kan.. pastu masukkan air sikit.. kemudian masukkan ayam..masukkan santan..masukkan daun kari..masukkan belimbing.. klo korang sukakan masin sikit..ko masuk la garam sikit.. tara..dah siap..

mudah kan...

seperti biasa aku tak letakkan anggaran kuantiti barang yang perlu dimasukkan sb aku pun main campak campak je..

haa ko dengar tu main campak campak je tu..mcm pro kan..


prosak...


hehhee...

so selamat mencuba..

# belimbing ada lebih lagi ni.. nak masak pe lg ek?????


takde gambar menu..gambar belimbing buloh pun jadi la..

ada ke yang tak kenal belimbing ni??

Tiada ulasan: