Isnin, 7 Julai 2014

::Daging Masak Hitam::

hai semua..

minggu lepas aku ada buat daging masak hitam..saje je nk share kan resepi ngn korang sumer.. hehee..minggu lepas punya cerita pun bru nk kecoh sekrang..dah basi la farah oii..

xpe la basi pun basi la labu..yang basi tu post je..bkn lauknye..hehee.. bab kata upin ipin..yang lain dah masuk perut..

hehehe..

jom masak sama2..sedap oo..fist time buat.. terus menjadi..mekasih en google sb bagikan saya resepi ni..

so bahan bahan yang kita perlukan ialah :-
* ni aku tak letak anggarannye.. korang pandai pandai la agak sendiri ye.. sb aku mask pun untuk makan 2 orang je..so sikit je la..

-daging [dipotong nipis]
-minyak masak
-kicap pekat
-jus asam jawa

Bahan Mesin
-bawang merah
-bawang putih
-halia
-cili kering * aku letak cili giling yang dah digilingkan
-Jintan Manis
-Jintan Putih

cara-caranya ialah..

Memula panaskan minyak dan tumiskan bahan mesin sehingga nampak macam garing..jangan hangit plak ye..

pastu masukkan daging.. masukkan air asam jawa, masukkan air..sb daging kan lambat lembut kan..jadi aku masukkan banyak la air ni..kemudian masukkan kicap pekat.. jangan banyak sangat..karang terlebih hitam plak..tapi jgan sikit sangat..karang tak nampak hitamnye plak..dah nama pun daging masak hitam kan.. pastu masukkan garam..tp aku tak letk pun garam..kicap tu dah masin kan..

aku masak tak masin masin sangat..berjaga jaga, hubby aku kan ada suspek darah tinggi..so aku kena jaga jaga la.. untuk kesihatan kita jgk kan..

dah tu biarkan lembut.. dan kuahnya jd pekat dan kering sikit..
dah siap..mudah kan..



selamat mencuba...

masak tu mudah sebenarnya..tp sb M banyak sangt..tu ygn sllu beli n makan kat luar je tu..

hahhaa..


ish ish M ape la yg besar sgt tu..


MALAS...


Haha..


Tiada ulasan: